DJ Hidden: „Nebus kada ilsėtis“

Noel Wessels, drum&bass ir hardcore gerbėjams geriau žinomas DJ Hidden vardu, sukaupęs beveik dvidešimties metų patirtį elektroninės šokių muzikos scenoje, yra stambus lošėjas. DJ Hidden kūrinius leido daugiau nei 40 skirtingų įrašų kompanijų, autoriaus diskografijoje – per pusšimtį albumų su skirtingais muzikiniais projektais. Apie muziką, publiką, kultūrą ir tėvystės vargus DJ Hidden kalbėjosi su radijo laidos “Sunday Bug” komanda.

Bus labai malonu tave vėl išvysti Lietuvoje, čia jau grojai 2007 metais. Ką pameni iš savo pirmojo apsilankymo čia?

Ar tai nebuvo tas renginys raketų bazėje? Pamenu, kad vieta buvo paslėpta kažkur miške ir paleidus pirmą kūrinį aikštėlė iškart prisipildė žmonių. Tai buvo tikrai nuostabu!

Ar smarkiai skiriasi publika skirtingose šalyse? Kaip manai, nuo ko tai priklauso?

Skiriasi. Kai kuriose šalyse žmonės į vakarėlius ateina tiesiog pašokti ir gerai praleisti laiką. Žmogui ant scenos tai suteikia tikrai labai didelį malonumą. Kitose šalyse minia dažniau pasirenka stebėti muzikanto pasirodymą pasyviai, bet po vakarėlio vistiek pasako, kad gerai praleido laiką. Šiuo atveju, pačiam muzikantui daug sunkiau suprasti, ar minia mėgaujasi tuo, ką girdi pasirodymo metu. Priežastys, kodėl vieni šoka daugiau už kitus, negali būti aiškiai apibrėžtos, kita vertus – vakarėlių kiekis, į kuriuos žmonės turi galimybę nueiti, gali būti viso to priežastis. Kita priežastis – aplinkinių spaudimas: kai kurie žmonės nedrįsta šokti, kai aplink visi stovi. Galiausiai tai gali būti muzika: vienoje šalyje žmonės mėgsta sudėtingesnę muziką, kitoje – labiau mėgstama „tiesiai šviesiai“ muzika. Jei esi DJ‘us, tavo užduotis yra išsiaiškinti, kokia auditorija susirinko į vakarėlį ir pagal tai pritaikyti savo pasirodymą.

Kaip formavosi tavo muzikinis skonis? Kaip apsistojai prie to, ką groji dabar?

Aš įaugau į muziką tiesiogine šio žodžio prasme. Kai buvau jaunesnis, elektroninė šokių muzika vis dar tebesiformavo ir daugybė žmonių eksperimentavo skirtingais garsais ir idėjomis. Iš šių eksperimentų išsivystė skirtingi žanrai ir vieni jų man pasirodė patrauklesni už kitus. Muzika, kurią groju dabar, susiformavo pažinus skirtingus žanrus. Anksčiau mėgau jungle ir breakbeat, o šiandien groju drum’n’bass ir hardcore.

Kokią muziką mėgsti pats? Ar ji kaip nors susijusi su ta, kurią kuria Enduser, Current Value, Forbidden Society? Ar klausaisi savo paties kūrybos?

Tiesą sakant, namuose klausausi daug įvairios muzikos. Negaliu išskirti vieno žanro, kuriam skirčiau daugiausiai dėmesio, bet galiu pasakyti, kad mažiausiai mane domina šviežiausia komercinė muzika. Aš galėčiau pateikti sąrašą muzikantų, kurių klausau, kita vertus, tas sąrašas nuolat keičiasi, todėl muzika, kurios klausau vienu konkrečiu metu, pilnai neatskleistų mano muzikinio skonio. Kartais klausau savo paties muzikos, kurią išleidau prieš tam tikrą laiko tarpą, kad galėčiau ją išgirsti taip, kaip išgirsta mano klausytojai. Techniniai aspektai ir struktūriniai sprendimai gali sutrukdyti prodiuseriui suprasti emocinį kūrinio turinį. Nekreipiant dėmesio į šiuos dalykus, muziką galima patirti pagal savo nusiteikimą. Visi muzikantai, kuriuos išvardinote, turi išskirtinių sugebėjimų ir kiekvienas jų skamba unikaliai. Absoliučiai kiekvienas žmogus, kuriantis muziką, yra įkvėptas kitais darbais, todėl nenoriu meluoti ir sakyti, kad manęs niekas neįkvepia.

Sudėtingesnis klausimas: beveik visi dydžėjai turi bendrą bruožą – jiems rūpi jų fanai. Kokia tavo nuomonė apie juos? Kokiais būdais stengiesi tobulėti? Kaip sugebi pasiekti tokių gerų rezultatų, maišydamas skirtingus muzikos stilius?

Muzikos kūrimas man yra labai individualus ir asmeniškas. Puiku, kai mano emocijos sutampa su klausytojų. Nepaisant to, ką jie labiausiai vertina mano muzikoje, aš nejaučiu jiems nieko kito, kaip tik pagarbą. Teigiama reakcija paskatina bet kurį žmogų toliau veikti ir suteikia energijos bei drąsos realizuoti savo idėjas.

Ar esi girdėjęs kokių nors lietuvių atlikėjų kūrybą? Jei taip, kokia tavo nuomonė apie juos?

Tiesą pasakius, tokių nežinau, bent jau grojančių drum and bass muziką. Tad jeigu jūs čia, pasirodykite!

Žinome, kad pieši ir domiesi ne tik elektronine muzika. Ar šios sritys papildo viena kitą, ar yra atskiros?

Didžiajai daliai savo įrašų pats sukūriau ir vizualinę dalį, taigi, manau, šios skirtingos sritys be jokių abejonių papildo viena kitą. Kalbant apie ne elektroninę muziką, dažnai joje ieškau įkvėpimo. Skirtingų muzikos stilių pažinimas padeda pažvelgti į dalykus kitu kampu, turint omenyje, kad elektroninė šokių muzika kartais gali pabosti iš anksto numatyta struktūra ir reikalavimais.

Turi didelį patirties bagažą. Tavo akimis vertinant, kaip pasikeitė pasaulinė drum and bass scena?

Per visą šį laiką daug dalykų pasikeitė, tačiau nemažai ir išliko tokie patys. Muzikos kūrimas tapo daug subtilesnis ir įvairesnis: drum and bass stilius įgavo skirtingas kryptis ir atspalvius. Kol šio stiliaus šalininkai vis dar bando atskirti “tikrąjį” drum and bass’ą nuo kitų, didžioji dalis žmonių yra atviri tokio plataus spektro muzikai, kuri yra atvira naujos idėjoms, pavyzdžiui, mūsų išrastas crossbreed žanras įrodo, jog žmonės mėgsta hardcore ir drum and bass mišinį. Žinoma, bet kuris žanras yra kur kas daugiau, nei tik skirtingų stilių sujungimas. Naujų garsų kūrimui įtakos turi daugybė kitų aspektų.

Jeigu galėtum grįžti į bet kurią vietą, kurioje esi kada nors grojęs, ką ir kodėl pasirinktum?

Renginiuose įsimenu tam tikrus dalykus, bet grįžimas į tą pačią renginio vietą nebūtinai sugrąžina tuos dalykus. Sukaupiau nemažai gražių prisiminimų iš įvairių vakarėlių, bet patirtis man įrodė, kad kaskart, grįžtant į tą pačią vietą, įgyju naujų, visiškai kitokių potyrių ir tai aš laikau teigiamu dalyku. Beje, mano gražiuose prisiminimuose yra ir tas vakarėlis, vykęs prieš keletą metų raketų bazėje.

Tavo nuomone, trys perspektyviausi atlikėjai pasaulinėje elektroninės muzikos scenoje?

Kiekvieną savaitę atsiranda kažkiek naujų muzikos kūrėjų, todėl nėra lengva išskirti tris konkrečius muzikantus iš visos elektroninės muzikos scenos. Dažniausiai, kai susidomiu konkrečiu muzikantu, jis (ar ji) jau būna praleidęs nemažai laiko kurdamas savo muziką. Patirtis įgyjama praktikos dėka, todėl žmogus, kuris tik pradėjo kurti muziką, paprasčiausiai neturi pilno sugebėjimų bagažo. Gali manyti, kad turi, bet iš tikro – nieko panašaus, todėl žmonės, kuriuos laikyčiau perspektyviais, turėtų kurti bent keletą metų. Žinoma, tai nepastovus rodiklis – teko susidurti su situacijomis, kai žurnalistai mane vis dar vadino perspektyviu, nors kuriu nuo 1996.

Ką manai apie tai, jog šiandien kiekvienas panorėjęs gali būti DJ? Kas tau yra DJ?

Supratimas, kas yra DJ, stipriai pasikeitė nuo laptopų ir sync mygtuko atsiradimo. Iš tiesų, kiekvienas, turintis tinkamą muzikos kolekciją ir norintis pasirodyti, gali lipti ant scenos. Aišku, galėjimas suderinti ritmus nėra vienintelis reikalingas įgūdis dydžėjui. Geras setas iš tikro yra istorija turinti pradžią, vidurį ir pabaigą. Be viso šito, mano nuomone, geras setas taip pat turi būti ir įvairiapusis, įdomus, turi skatinti žmones judėti ir netgi būti truputį edukacinis. Kitaip tariant, dydžėjavimas yra daugiau nei tiesiog muzikos grojimas žmonėms. Jei manai kitaip, tu turbūt gali įsijungti nešiojamą kompiuterį ir kiaurą naktį leisti muziką per “WinAmp‘ą”. Aišku, turėtų būt kažkoks papildinys, kuriuo galėtum dar ir perėjimus padaryti.

http://www.youtube.com/watch?v=GQg4Kox5ng8

Pastebėjome, jog kas du metus išleidi po albumą. Paskutinysis pasirodė 2011, ar šiemet galime tikėtis tavo naujo leidinio?

Taip, galite, šiuo metu kuriu naują DJ Hidden albumą. Nors tikslios datos dar negaliu numatyti, bet tai tikrai įvyks šiemet. Beje, aš beveik kiekvienais metais išleidžiu po naują  albumą, tik ne kaip DJ Hidden. Pavyzdžiui, praėjusiais metais išleidome trečią Outside Agency albumą.

Ar rūpiniesi savo sveikata? Naktinis gyvenimas jos nežaloja?

Paskutiniu metu neturėjau galimybių miegoti tiek, kiek to reikalauja mano organizmas, tačiau su tuo nesusijęs darbas, o 8 mėnesių dukrelė, kuri dažnai pažadina mus vidury nakties. Tačiau kai groju beveik kiekvieną savaitgalį, tenka rūpintis savo sveikata. Stengiuosi sveikai maitintis, nevartoju narkotikų ir alkoholio, nors kartais išgeriu alaus, kad atsipalaiduočiau po pasirodymo.

Ką manai apie šių dienų jaunimą? Ar jis moka linksmintis? Ką manai apie narkotikus, tapusius įprastu reiškiniu vakarėliuose?

Nemanau, kad turėčiau moralizuoti jaunimui apie narkotikų vartojimą – tai kiekvieno asmeninis pasirinkimas. Elektroninės muzikos pasaulis dažnai siejamas su įvairiais narkotikais ir žmonės vartoja juos dėl skirtingų priežasčių. Vienintelis neigiamas dalykas, kurį pastebiu – nemokėjimas linksmintis be narkotinių medžiagų. O taip juk neturėtų būti.

Kokie artimiausi muzikiniai planai? Ar yra kažkas, ko dar nespėjai padaryti?

Kaip ir minėjau, dirbu su nauju Ad Noiseam albumu. Ką tik pasirodė mano trečia 12” “Hidden Tracks” įrašų kompanijos vinilinė plokštelė, netrukus pasirodys ir dar viena, kurią gaminame kartu su “Freak Recordings”. Taip pat šiemet planuojame keletą leidinių su “Future Sickness”, “Genosha Recordings”, “Genosha One Seven Five” ir kitais. Vienintelis dalykas, kuriam neturiu laiko yra miegas. Nepaisant to, naujų idėjų susijusių tiek su muzika, tiek su vizualiu menu, netrūksta. Panašu, kad dar ilgai nebus kada ilsėtis.

Kovo 15 d. (penktadienį) DJ Hidden pasirodys naktiniame klube „G.“ (ex-“Gravity”, J. Jasinskio g. 16C), Vilniuje

Internete:

https://soundcloud.com/dj-hidden

http://djhidden.bandcamp.com

http://www.cardiac.nl/labels